امروزه با فراگیر شدن اینترنت و فضای مجازی هر کسب و کاری لازم است حضور فعالی در فضای مجازی داشته و استراتژی های دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) مناسب را بکار برد. ما در این مقاله می خواهیم پاسخ جامعی در مورد سوال دیجیتال مارکتینگ چیست به شما بدهیم و شما را با تکنکیهای و مفاهیم مختلف دیجیتال مارکتینگ آشنا کنیم.
فراگیری اصول دیجیتال مارکتینگ در کنار دانش نیاز به تجربه هم دارد، این دانش هر لحظه در حال تغییر و تحول است. به همین دلیل باید تلاش کرد تا دانسته های خود را به روز کنیم و با انجام پروژه های عملی آنها را به اثبات برسانیم.
نیل پتل (Neil Patel) دیجیتال مارکتر معروف هندی که به گفته مجله فوربز جزء ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر دنیاست، به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست اینگونه پاسخ میدهد:
«دیجیتال مارکتینگ به هرگونهای از بازاریابی محصولات و خدمات میگویند که از طریق دستگاههای الکترونیکی انجام میشود».
طبق این تعریف، دیجیتال مارکتینگ مفهوم نسبتاً جدیدی نیست، بلکه اولین بازاریابی دیجیتال صورت گرفته در دنیا مربوط میشود به بیش از ۱۰۰ سال پیش. رادیو سال ۱۹۸۶ اختراع شده است. ۱۰ سال زمان برد تا رادیو به محصولی عمومی تبدیل شود و اکثر مردم آن را تهیه کنند و از آنجا بود که به فکر تبلیغات نیز افتادند. اولین تبلیغات مربوط بود به یک اجرای اُپرا که بعد از پخش آن فوراً بلیطهای آن اجرا فروخته شد و این شد روز تولد دیجیتال مارکتینگ.
همان فعالیتهای بازاریابی که به صورت سنتی و محیطی اجرا میشده است اگر با استفاده از ابزارهای دیجیتال باشد در این دسته قرار میگیرد:
۱. بازاریابی محیطی ارتقایافته
۲. رادیو مارکتینگ / بازاریابی رادیویی
۳. تلویزیون مارکتینگ / بازاریابی تلویزیونی
۴. تلفن مارکتینگ / بازاریابی تلفنی
۴. تلفن مارکتینگ / بازاریابی تلفنی
در این نوع از بازاریابی که اختصاراً بازاریابی آنلاین گفته میشود، شما با استفاده از اینترنت و نیز شاید با کمک گرفتن از سایر ابزارهای دیجیتال گفته شده به سرعت بیشتر و دقیقتر با مشتریان ارتباط برقرار میکنید و هرکدام از کمپینهای شما اگر بازدهی خوبی با توجه به هزینه آن ایجاد نکرده است آن را تکرار نخواهید کرد. حتی در این نوع، شما میتوانید برای بخشی از مشتریان خود یک کمپین متفاوت از بخشی دیگر طراحی میکنید (آزمون A/B ) تا بسنجید کدام کمپین موفقتر بوده تا دیگری را متوقف کنید که این امر باعث میشود هزینهها و بازدهی شما به شدت بهبود یابد.
سئو به معنی بهینهسازی برای موتورهای جستجویی چون گوگل است که شما با روشهایی بتوانید در صفحه نتایج گوگل بالاتر و بهتر دیده شوید. کانالهایی همچون وبسایتها و وبلاگها با این روش ارتقا خواهند یافت. مطلب آموزش بهینه سازی سایت مقدمات سئو را به شما میآموزد.
بازاریابی با موتورهای جستجو به معنی استفاده از ابزارهای خاص گوگل (گوگل ادوردز) است که بتوانید با هزینه کردن در جستجوی گوگل در کلیدواژه مخصوص به خودتان در بالای نتایج به صورت تبلیغاتی دیده شوید. برای آشنایی بیشتر به مطلب تبلیغات در گوگل مراجعه کنید.
بازاریابی محتوایی فعالیت خلق و ترویج محتوا و مطالبی است که با هدف ایجاد آگاهی از برند، رشد ترافیک و جذب مشتری انجام میگیرد. شاید در گذشته با کاتالوگها بوده و کتابچههای داستان برند و امروزه با محتوایی که به صورت بلاگ در سایتها وجود دارند. مطلب بازاریابی محتوایی چیست میتواند به شما دید خوبی بدهد.
فعالیت در شبکههای اجتماعی برای برندسازی و یا افزایش فروش در این دسته قرار میگیرند. از اهمیت و رشد میزان استفاده مردم از این شبکهها بر کسی پوشیده نیست که در اینباره به این گزاره دقت کنید:
در سال ۲۰۱۷ به طور میانگین هر کاربر اینستاگرام ۵۳ دقیقه در روز را در این شبکه اجتماعی به سر برده است.
حضور موثر و بهروز در این شبکههای اجتماعی با توجه به کارکرد و مشخصاتشان بسیار حیاتی است و باید برای هر کدام استراتژی جداگانهای طراحی کرد. برای بازاریابی در اینستاگرام میتوانید مطلب اینستاگرام مارکتینگ را مطالعه کنید.
در این نوع، شما به یک ناشر تبلیغات خود، به ازای هر کلیکی که کاربران روی تبلیغ شما انجام میدهند پولی پرداخت میکنید. شرکتهای زیادی در دنیا و ایران نیز وجود دارند که واسط بین تبلیغدهنده و سایتهای ناشر هستند.
با این که شاید در اطراف خود بسیاری از افراد را بشناسید که هیچوقت سر و کارشان به ایمیل نمیافتد ولی باید گفت همچنان ایمیل مارکتینگ از روشهای پربازده دیجیتال مارکتینگ است.
ایمیلها را میتوان کاملاً شخصیسازی شده و به طور اتوماتیک برای ارائه تخفیفات یا اطلاعرسانیهای مختلف استفاده کرد.
مجموعه افراد یا سازمانهایی که محصول یا خدمات ما نیاز آنها را رفع میکند.
معرفی محصول یا خدمت به مخاطبان هدف.
مجموعه اقدامات و فرآیندهای برنامه ریزی شده برای پروموت یک محصول یا خدمت.
جایی که از طریق آن در فضای آنلاین با مشتری ارتباط برقرا میکنیم و یا خرید و فروش صورت میگیرد. وبسایت، اپلیکیشن، اینستاگرام یا تلگرام هر کدام یک تاچ پوینت هستند.
برخی از مخاطبان هدف که حاظر هستند به خاطر محصول یا خدمتی که ارائه میکنیم، پول پرداخت کنند اما هنوز ما را نمیشناسند.
مشتریان بالقوه ای که که کسب و کار ما را شناخته اند، توجه آنها به ما جلب شده و طی فرآیندی ایمیل یا شماره تماس خود را در اختیار ما قرار داده اند اما هنوز خرید نکرده اند.
افرادی که به خاطر محصول یا خدمتی که ارائه میکنیم پول پرداخت کرده اند.
اگر مجموعهای از ویژگیها و ترجیحات و الگوهای فکری و رفتاری مخاطب فرضی را گردآوری کنیم، به این مجموعه پرسونای مخاطب گفته میشود.
اتفاق افتادن هدفی هست که برای وبسایت یا کمپین خود در نظر گرفته ایم. مثلا اگر هدف ما از یک کمپین، دریافت ایمیل کاربران باشد،با دریافت هر ایمیل از هر کاربر، یک Conversion صورت گرفته است. اصطلاحا به آن تبدیل بازدید کننده به مشتری نیز گفته میشود.
تعداد Conversion ها تقسیم بر تعداد بازدیدهایی که از سایت یا اپلیکیشن صورت گرفته است.
به کلیه مراحلی که یک مشتری از زمان آشنایی با ما تا خرید نهایی طی میکند را قیف فروش میگویند.
میزان هزینه ای که برای هر رجیستر پرداخت کرده ایم. مثلا اگر برای جذب ۱۰۰۰ بازدید کننده از طریق تبلیغات کلیکی، ۱۰۰٫۰۰۰ تومان هزینه کرده باشیم و ۱۰ نفر در سایت یا اپلیکیشن ما ثبت نام کرده باشند، هزینه هر ثبت نام میشود ۱۰۰٫۰۰۰ تومان تقسیم بر ۱۰ یعنی ۱۰٫۰۰۰ تومان.
در مثال قبل ما ۱۰۰٫۰۰۰ تومان برای جذب بازدید کننده هزینه کرده ایم که هزینه مارکتینگ ما همان ۱۰۰٫۰۰۰ تومان میشود.
اگر از آن ۱۰ نفری که ثبت نام کرده اند ۱ نفر از آنها خرید نهایی را انجام بدهد، هزینه مارکتینگ آن فروش معادل ۱۰۰٫۰۰۰ تومان تقسیم بر ۱ یعنی ۱۰۰٫۰۰۰ تومان میشود. به عبارت دیگر، ما ۱۰۰٫۰۰۰ تومان برای مارکتینگ یک فروش موفق هزینه کرده ایم. اما اگر فرض کنیم که از آن ۱۰ نفر ۵ نفر از آنها خرید نهایی را انجام داده باشند هزینه مارکتینگ هر فروش میشود ۲۰٫۰۰۰ تومان.
مجموع هزینههای مارکتینگ، هزینههای جاری و هزینههای تولید محصول هزینه فروش را تشکیل میدهند. در صورتی که میانگین حاشیه سود فروش از میانگین حاشیه هزینه فروش پایین تر باشد، کسب و کار ما ضررده است و اصطلاحا ROI آن منفی میباشد.
میزان سود کسب شده تقسیم بر سرمایه اولیه ای که هزینه کرده ایم ضربدر ۱۰۰٫ در مثال قبل اگر سود فروش محصول یا خدمت ما ۳۰۰٫۰۰۰ تومان باشد نرخ بازکشت سرمایه یا Return On Investment آن میشود ۳۰۰%. برای محاسبه سود باید هزینه فروش محصول یا خدمت خود را از مبلغ فروش کسر کنید.
البته این یک اصطلاح در علم مدیریت است. برای بیهنه سازی تمام کارها به پارامترهایی نیاز داریم تا بتوانیم اثربخشی آن کار را اندازه بگیریم. مثلا ROI یکی از مهمترین شاخصهای کلیدی ارزیابی عملکرد برای یک کسب و کار اینترنتی است که تیم دیجیتال مارکتینگ تاثیر مستقیم روی آن دارد. به عنوان مثالی دیگر، رتبه کلمات کلیدی را میتوان به عنوان یک KPI مهم برای تیم سئو در نظر گرفت.
به پروموت محصول یا خدمت از طریق بنرهایی که روی سایت یا اپلیکیشن نمایش داده میشوند، بنر مارکتینگ میگویند. این بنرها ممکن است تبلیغات سایتهای دیگر یا بنر متعلق به خود سایت باشد که به بازدیدکنندهها نشان داده میشود.
ثبت نظرات مثبت در سایت خودمان یا در فضاهایی که درباره سایت یا محصول ما صحبت کرده اند. امروزه درصد بالایی از مشتریان، نظرات افراد دیگر را مطالعه میکنند تا مطمئن شوند که تصمیم درستی میگیرند. به همین دلیل حضور موثر در قسمت نظرات سایت خودمان یا سایتهای دیگر بسیار میتواند به تصمیم مشتری جهت خرید از ما یا ایجاد ذهنیت مثبت در او کمک کند.
کاری که انتظار داریم بازدیدکنندهها آن را انجام بدهند. ممکن هست هدف از یک سایت یا کمپین تبلیغاتی، دریافت اطلاعات کاربران یا فروش یک محصول باشد. هدفها در حوزه دیجیتال مارکتینگ به دو قسمت Minor و Macro تقسیم بندی میشوند.
صفحه ای که برای تحقق هدفی خاص به صورت ویژه طراحی و در اختیار کاربران قرار داده میشود. معمولا به لندینگ پیج صفحه فرود هم گفته میشود. همچنین بیشتر اوقات به اولین صفحه ای که کاربر پس از کلیک کردن روی یک تبلیغ یا بنر میبیند، لندینگ پیج میگویند.
دکمه ای که در سایت یا اپلیکیشن قرار میدهیم تا کاربر را به سمت تحقق هدفی که ما مشخص کرده ایم هدایت کند. رنگ، اندازه، جایگاه دکمه در صفحه و متنی که روی دکمه مینویسیم، احتمال اینکه نظر کاربر را جلب کند و روی آن کلیک کند تاثیر میگذارد.
تست A/B یعنی ایجاد تغییرات جزئی در کمپین یا لندینگ پیج با هدف بررسی تاثیر آن تغییرات در نرخ تبدیل. مثلا دو ورژن A و B از یک لندیگ پیج ساخته میشود و همزمان آنها را به تعداد مشخصی از بازدیدکنندگان نمایش میدهیم. هر کدام نرخ تبدیل بالاتری داشت برنده میشود و از آن ورژن برای ادامه کمپین استفاده میکنیم.
حضور در اذهان مخاطبان را برند آگاهی میگویند. اینکه مخاطبان بدانند ما حضور داریم و چه خدمت یا محصولی را ارائه میکنیم. برند آگاهی یکی از شاخصهای اصلی در سنجش قدرت برند است و هر چقدر میزان برند آگاهی از برند ما بیشتر باشد، قدرت برند ما نیز بیشتر است. ( تبلیغات بنری، تبلیغات ویدیویی و تبلیغات در موتورهای جستجو به گونه ای که کلمات کلیدی به صورت Broad انتخاب شده باشند به افزایش میزان برند آگاهی کمک میکنند).
اطلاعات اضافی که میتوان برای تبلیغات به گوگل ادوردز اضافه کرد تا تبلیغدهنده در نمایش تبلیغ از آنها استفاده کند. این اطلاعات شامل خلاصهای از کسب وکار (review)، آدرس، قیمت، دانلود اپلیکیشن، لینک سایت، شماره تماس برای لینک click to call و … است. وارد کردن این اطلاعات و استفاده از آن توسط گوگل ادوردز نرخ کلیک (CTR) را بالا میبرد.
به هر باری که یک بنر تبلیغاتی توسط یک بازدیدکنندهای از منبعش دیده میشود، ثبت یک Ad Impression صورت میگیرد که مشخصا قابل شمارش است. البته هر باری که تبلیغ توسط منبع به نمایش گذاشته شود، یک Ad Impression محاسبه میگردد.
حساب کاربری تبلیغات در فیسبوک است که با استفاده از آن میتوان کمپینهای تبلیغاتی در شبکه تبلیغاتی فیسبوک راه اندازی کرد.
به گروه یا شبکههایی گفته میشود که ارتباط بین تبلیغ دهندگان و ناشران را فراهم میکنند. میتوان گفت که شبکههای تبلیغاتی نقطه تماس تبلیغ دهندگان و ناشرین هستند که به مذاکره آنها در مورد عرضه و تقاضای تبلیغات کمک میکنند.
کارمدیریت و توزیع تبلیغات در سرتاسر وب سایت ها را بر عهده دارد. ناشرین، شبکه های تبلیغاتی، آژانس ها و برخی تبلیغ دهندگان از این سرورها استفاده میکنند.
پلتفرم گوگل که با وبسایتهایی که قصد نمایش تبلیغات دارند همکاری میکند و وبسایتها از این طریق میتوانند کسب درآمد کنند.
شخص، موسسه یا شرکتی که در جهت آگاه نمودن مردم از یک برند خاص یا افزایش محبوبیت آن، محصولات، خدمات یا رخدادهای آن برند را تبلیغ میکند.
به افراد یا شرکتهایی گفته میشود که محصولات یا خدماتی را تبلیغ میکنند که متعلق به آنها نیست و در ازای این کار، درصدی از مقدار فروش یا lead حاصل از تبلیغات خود را دریافت میکنند.
مجموعهای از قوانین و فرآیندها که سیستمهای کامپیوتری برای انجام وظایف مختلف، در پیش میگیرند. در دیجیتال مارکتینگ الگوریتم معمولاً به مجموعه فرآیندهای گوگل برای رتبهبندی سایتها گفته میشود. مانند الگوریتم پنگوئن که کیفیت لینک سازی در سایتها را تحلیل میکند ویا الگوریتم پاندا که کیفیت محتوای قرار گرفته در سایتها را بررسی میکند. گوگل نام الگوریتمهای مختلف رتبهبندی سایتها و توضیح کوتاهی درباره آنها منتشر میکند.
تغییراتی که گوگل در الگوریتمها ایجاد میکند. این تغییرات بر رتبهبندی سایتها نیز تأثیر میگذارد.
عبارتی که برای توصیف تصاویر آپلود شده در سایتها برای توصیف آن تصاویر به کار برده میشود. این عبارت در ادامه کد html مربوط به تصویر میآید. در صورتی که کاربری توانایی لود کامل تصاویر در صفحه وبسایت را نداشته باشد این عبارت متنی در محل آن تصویر نمایش داده میشود. بهتر است همه تصاویر در صفحات وبسایت alt text یا متن جایگزین داشته باشند.
معیاری از ترافیک و رتبه برتری وبسایت است. این شاخص هرچه کمتر باشد،نشاندهنده ترافیک بهتر وب سایت است.این شاخص بر اساس ترافیک سه ماهه اخیر هر سایت با استفاده از دیتای جمع آوری شده از کاربران Alexa Toolbar تعیین می شود.
جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادههای بازاریابی را آنالیتیکس مینامند. اغلب کسبوکارها برای به دست آوردن دادههای مورد نیاز خود مانند ترافیک وبسایت، صفحات بازدید شده و … از ابزار Google Analytics استفاده میکنند. در مورد اپلیکیشنها، به دنبال کردن و ارتباط کاربر با وقایع درون اپلیکیشن آنالیتیکس میگویند.
کلماتی که به وسیله هایپرلینک به لینک قابل کلیک تبدیل شدهاند. در سئو، anchor text یک علامت برای رتبهبندی گوگل محسوب میشوند. در واقع این کلمات گوگل را از موضوع محتوایی که در آن آدرس قرار دارد مطلع میکند و گوگل به آن آدرس برای آن کلمات کلیدی مشابه رتبه میدهد.
مجموعهای از قوانین برنامهنویسی هستند که به اپلیکیشنها اجازه استخراج اطلاعات از سرویس موردنظر را میدهند و از آن اطلاعات برای اپلیکیشن خود یا آنالیز دادهها استفاده میکند. APIها به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز برای حل مشکلات مشتریان را تسهیل میکند.
به فرآیند بهینهسازی اپلیکیشن برای بیشتر، راحتتر و سریعتر دیده شدن در جستوجوهای یک اپاستور میگویند. این فرآیند شامل رتبهبندی اپلیکیشنها از طریق جستوجوی کلیدواژه در مارکتهای اپلیکیشنها است.
شاخصی در گوگل ادوردز که نشان میدهد تبلیغات سفارش دادهشده در کجای صفحه نتایج گوگل نمایش داده میشود. اگر این شاخص بین 1 تا 4 باشد تبلیغات در بالای صفحه نتایج (به ترتیب در لینکهای یک و دو …) نمایش داده میشود که بهترین نتیجه است. اعداد بیشتر از پنج نشاندهنده این است که تبلیغ در پایین صفحه نتایج گوگل نمایش داده خواهد شد.
یکی از بهترین معیارهای اندازهگیری عملکرد وبسایتها و وبلاگها، متوسط زمان حضور مخاطب در آنها است. پایین بودن این زمان نشاندهنده محتوای خستهکننده یا وجود مشکل در بارگذاری وبسایت است.
گروهی از مردم که به احتمال زیاد در معرض آگهیها و تبلیغات قرار میگیرند.
Banner Ad
اولین و یکی از محبوبترین انواع تبلیغات دیجیتال در قالب تصویر و کد HTML که میتواند در وبسایتهای مختلف قرار گیرد تبلیغات بنری است. بنرها در سایزهای مختلف وجود دارند که بهتر است از اندازههای استاندارد آن استفاده کنید.
میزان هزینه رقابتی است که تبلیغدهندگان مایل هستند به ازای هر اقدام (Action) مانند کلیک، بازدید و … برای هر کاربر به شبکه تبلیغاتی بپردازند. برخی از پلتفرمها قیمت خودکار پیشنهاد میکنند. علاوه بر این استراتژی، امکان وارد کردن bid بهصورت دستی (manually) نیز وجود دارد. اگر این کار بهصورت آنلاین انجام شود به آن اصطلاحاً RTB (real-time biding) گفته میشود.
بلاگ (وبلاگ) درواقع وبسایتی است که بهطور مرتب با محتوا و نوشتههای جدید بهروزرسانی میشود. بلاگ به دلیل دارا بودن محتوای جدید، جذب بازدیدکنندگان جدید، درگیر کردن کاربران فعلی و اشتراکگذاری نظرات مردم نقش بسیار مهمی در دیجیتال مارکتینگ دارد.
قسمت پایین قیف بازاریابی به مرحله پایانی سفر مشتری اشاره دارد. در این مرحله مشتریان در فرآیند خرید قرار دارند. قیف بازاریابی چیست؟
درصدی از بازدیدکنندگان یک وبسایت است که بلافاصله پس از بازدید از صفحه بدون هیچ کلیک یا تعاملی با قسمتهای دیگر وبسایت، صفحه را ترک میکنند. وبسایتها در تلاشاند کمترین میزان نرخ پرش را داشته باشند. میزان بالای این نرخ نشاندهنده وجود مشکل در بارگذاری وبسایت یا جذاب نبودن صفحه وبسایت است. همچنین، نرخ پرش در ایمیل مارکتینگ، درصدی از ایمیلهای ارسالی است که به دلیل مشکلاتی نظیر آدرس ایمیل نامعتبر، بروز نبودن لیست و … به مخاطبان مورد نظر تحویل داده نمیشوند.
برنامههای خودکار کامپیوتری هستند که میتوانند بهجای انسان با اینترنت ارتباط برقرار کنند، وظایف را خودکارسازی کنند و گاهی هم باعث تحریف در دادهها شوند. این رباتها معمولاً قادر به اجرای کارهای ساده و تکراری هستند.
میزان یا سطح آشنایی مشتریان بالقوه با محصولات و خدمات برندها را آگاهی از برند مینامند. افزایش آگاهی از برند یکی از اهداف مهم کمپینهای تبلیغات دیجیتال است.
نوعی از شرکتها یا معاملات که واسط بین دو شرکت تجاری هستند و مشتریان آنها بهجای اشخاص، سازمانها هستند. بهعنوانمثال، معامله بین یک شرکت تولیدکننده و عمدهفروش یا معامله بین عمدهفروش و خردهفروش از نوع B2B است. مثالی از شرکت B2B شبکههای تبلیغاتی هستند که واسط بین تبلیغدهندهها و ناشرین تبلیغات (دو سازمان یا شخص حقوقی) هستند.
شرکتها یا معاملاتی هستند که واسط بین کسبوکارها و مصرفکنندگان (استفادهکنندگان نهایی محصولات یا خدمات) هستند.
Campaign
مجموعهای از کارهای مرتبط و با هدف مشخص است. مثلاً کمپینهای تبلیغاتی با هدف معرفی محصول جدید و کمپینهای مسئولیت اجتماعی با هدف بهبود یک بحران اجتماعی اجرا میشوند. در دنیای مارکتینگ، کمپینها پیامهای تبلیغاتی هستند که یک موضوع را به اشتراک میگذارند و محصولات یا خدماتی را در بازار تبلیغ میکنند. در زمینه دیجیتال مارکتینگ، کمپینها از طریق پلتفرمهای تبلیغاتی، شبکههای تبلیغاتی (Ad network)، شبکههای اجتماعی، ایمیل یا سایر پلتفرمهای آنلاین اجرا میشوند.
کل هزینههای فروش و بازاریابی که برای جذب یک مشتری جدید صورت گرفته است. برای محاسبه این عدد، کل هزینههای بازاریابی در یک مدت مشخص مثلاً یک ماه را جمع و بر تعداد مشتریان بهدستآمده از این تلاشهای بازاریابی تقسیم کنید. بهعنوانمثال، اگر ۵۰۰ هزار تومان در یک ماه برای بازاریابی هزینه کردهاید و ۵۰ نفر به مشتریان شما بر اساس تلاشهای شما اضافه شده باشد، CAC در آن ماه، ۱۰ هزار تومان خواهد بود.
یک ابزار که برای ایجاد، ویرایش و مدیریت طیف وسیعی از محتواهای مختلف نظیر تصویر، متن، فیلم و … به کاربرانی که دانش فنی برنامهنویسی صفحات وب را ندارند کمک میکند. این برنامه به ایجاد محتوای قابل جستجو، فهرستبندی، بررسی مخاطبان محتوا و … کمک میکند.
زمانی که افراد هدف مورد انتظار شما مانند کلیک بر روی لینک، دانلود کتاب، ثبتنام در خبرنامه، خرید و … را انجام میدهند، اصطلاحاً Conversion یا همگرایی اتفاق میافتد.
یک مدل قیمتگذاری است که تبلیغدهنده زمانی حاضر به پرداخت پول به شبکههای تبلیغاتی میشود که عمل مورد نظر او (کلیک، بازدید کامل ویدئو، پر کردن فرم، عضویت و …) انجام شود. این اصطلاح همچنین به معنی مقدار پرداخت تبلیغدهنده به ازای اجرای هر عمل مذکور است.
یک مدل قیمتگذاری کمپینهای دیجیتال است که تبلیغدهنده به ازای هر کلیک به شبکه تبلیغاتی مبلغی را میپردازد.
یکی از مدلهای قیمتگذاری کمپینهای دیجیتال مارکتینگ است که تبلیغدهنده به ازای هر تماشای کامل ویدئو مبلغ مشخصی را به شبکه تبلیغاتی پرداخت میکند. این نوع از کمپین برای آگاهسازی مردم از برند مناسب است، اما در انتهای ویدئو نیز میتواند دارای یک بنر با CTA باشد که بیننده را به کلیک بر روی آن تشویق میکند.
مقدار متوسط هزینهای است که تبلیغدهنده باید به ازای هر نصب به شبکه تبلیغاتی بپردازد. استفاده از این نوع مدل قیمتگذاری برای افزایش تعداد کاربران یک اپلیکیشن مورد استفاده قرار می گیرد.
مقدار متوسط هزینهای است که تبلیغدهنده به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ که منجر به lead شده است میپردازد. این مقدار از تقسیم مقدار کل هزینه صرف شده در کمپینها بر تعداد leadهای ایجاد شده به دست میآید.
کلمه فرانسوی Mille به معنای ۱۰۰۰ است. CPM یک مدل قیمتگذاری است که تبلیغدهنده باید به ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش (impression) تبلیغ خود پول پرداخت کند. این نوع از کمپینها برای کسبوکارهایی مناسب است که هدفشان تنها آگاهی از برند (Brand Awareness) است؛ زیرا در موفقیت کمپین هیچ تضمینی برای اجرای عملی از سمت کاربر وجود ندارد.
یک لینک متنی، تصویری، دکمه یا لینک وبسایت است که مخاطب را به کلیک بر روی آن تشویق میکند. CTA نقش بسیار مهمی در بازاریابی ایفا میکند، زیرا تبدیل مخاطبان به lead را تسهیل میکند. بنابراین، CTAها باید به اندازه کافی قانعکننده، تشویقکننده و دارای پیشنهاد ارزشمند باشند.
درصدی از مردم که به سمت هدف شما همگرا میشوند و اقدام مورد نظر شما را انجام میدهند. بهعنوانمثال، اگر هدف مورد نظر شما فروش محصول باشد و تبلیغ محصول به ۱۰ نفر نمایش داده شود(impression) و ۶ نفر بر روی آن کلیک و ۴ نفر محصول را خریداری کنند، نرخ همگرایی ۴ از ۱۰ نفر یعنی ۴۰ درصد خواهد بود.
[در تپسل] مجموعهای از ویدئوهای تبلیغاتی، بنرهای طراحیشده در انتهای ویدئو و لینک شمارش تعداد نصب و یا تعداد کلیک که در یکی از Third Partyها ساختهشده است. این مجموعه ساخت کمپین در نوبتهای متعدد را آسان میکند
محتوا بخشی از اطلاعات است که با هدف افزایش آگاهی، جذب مشتریان و افزایش تعاملات مشتریان در قالبهای مختلف نظیر وبلاگ، ویدئو، پستهای شبکههای اجتماعی، عکس، اسلاید، GIF و … تولید میشود. محتوا نقش بسیار مهمی در افزایش ترافیک و موفقیت استراتژی بازاریابی ایفا میکند.
شیوهها، استراتژیها و فناوریهایی است که شرکتها برای مدیریت و آنالیز تعاملات و دادههای مشتریان با هدف بهینهسازی روابط شرکت با مشتریان، حفظ آنها و افزایش فروش انجام میدهند.سیستمهای CRM برای جمعآوری اطلاعات مشتریان در کانالهای مختلف طراحی شدهاند.
به فعالیتهای یک کاربر مانند دانلود فایلها، تماشای ویدئو یا خریداری محصولات گفته میشود که بهمنظور بهینهسازی مارکتینگ قابل دنبال کردن، اندازهگیری، ارزیابی و آنالیز هستند.
دادههایی است که در مورد رفتار و اطلاعات کاربران توسط CRM جمعآوریشده و برای شخصیسازی استفاده میشود
درخواستهایی است که برندها و کسبوکارها از مشتریان و مخاطبان خود برای دریافت اطلاعات شخصی، دسترسی به دستگاه و دادههای دیگر آنها دارند. این دادهها میتواند شامل موقعیت جغرافیایی مخاطبان، اجازه دسترسی به برخی عناصر تلفن همراه و اجازه برای ارسال ایمیل باشد.
این سیستم، نوعی سیستم مدیریت محتوا (CMS) است، اما برای ارائه محتواهای شخصی به مشتریان، بهینهسازی شده است
شاخهای از دیجیتال مارکتینگ است که هدف آن بهبود نرخ همگرایی(conversion rate) است. CRO در واقع تلفیقی از روانشناسی، بازاریابی و طراحی وبسایت است. در این شاخه، ابتدا رفتار بازدیدکنندگان وبسایت را شناسایی و در انتها آن را بهینهسازی میکنند. برای این منظور از تکنیکهایی نظیر تست A/B استفاده میشود. CRO به معنای بهینه سازی نرخ تبدیل می باشد.
سفر مشتری، اصطلاحی است که بهمنظور توصیف رابطه مداوم بین مصرفکننده و محصول یا برند استفاده میشود. سفر مشتری هم در دنیای کسبوکارهای B2B و هم B2C استفاده میشود. این اصطلاح به معنای هدایت مشتری، تعامل مداوم با او و بهنوعی همراهی با او در طول آشنایی و استفاده از محصولات و خدمات است.
معیاری است که به تعداد مشتریانی اشاره دارد که تعاملات خود با برند را ادامه میدهند. این معیار معمولاً در یک دوره زمانی معین اندازهگیری میشود. بهعنوانمثال، چه تعداد از مشتریان جدید در دو ماه اخیر به تعاملات خود با برند ادامه دادهاند.
Dashboard
داشبورد یک از ابزارهای مدیریت اطلاعات است که بهمنظور دنبال کردن KPI ها، معیارها و سایر نقاط کلیدی مرتبط با کسبوکار، دادههای پرتالی بر روی کامپیوتر ارائه میدهد. داشبورد از طریق تصویرسازی دادهها، مجموعه دادههای پیچیده را بهگونهای قابل فهم ساده میکند تا کاربران با نگاهی گذرا بتوانند از عملکرد کسبوکار خود اطمینان حاصل کنند.
در وب به معنای استفاده از هایپرلینک برای لینک به یکی از صفحات داخلی اپلیکیشن است. با کلیک بر روی لینک، کاربر به آن صفحه منتقل میشود و بدین ترتیب، کاربر راحتتر و سریعتر به سمت اقدام بعدی هدایت میشود.
بازاریابی محصولات یا خدمات با بهرهگیری از فناوریهای دیجیتال نظیر اینترنت و همچنین استفاده از کانالهای دیجیتال نظیر تلفنهای همراه، وبسایت، رسانههای اجتماعی، ایمیل، اپلیکیشنهای موبایل و … است.
یک وبسایت شامل لیستی از صفحات با موضوعات مشابه است. برخی از دایرکتوریها دارای لیستی از مشاغل موجود در هر منطقه جغرافیایی هستند که به آنها فهرست محلی نیز میگویند. این لیستها یکی از راههای حضور در دنیای دیجیتال است. کسبوکارها با ثبت نام و اطلاعات تماس خود در این فهرستها، راحتتر در نتایج جستوجوی کاربران پدیدار میشوند.
تبلیغات موجود در شبکههای نمایشی که میتواند در فرمتهای مختلف مانند تصویر، فلش و ویدئو باشد. معمولترین نوع آنها، تبلیغات بنری است که در سراسر وبسایتها، وبلاگها، شبکههای اجتماعی و درون اپلیکیشن دیده میشود.
شبکهای از وبسایتها و اپلیکیشنها است که تبلیغات نمایشی را در صفحات وبسایت خود نشان میدهند. کسبوکارها میتوانند در این شبکهها مصرفکنندگان خود را بر اساس موضوعات و کلمات کلیدی مورد جستجو، قرارگیری در صفحات خاص و هدفگیری مجدد (Remarketing)، مورد هدف قرار دهند.
یک نام منحصربهفرد و متشکل از حروف، اعداد، خط تیره و نقطه برای نامگذاری یک وبسایت است.مثلا tapsell.ir نام دامنه سایت تپسل است.نام دامنه به جای آدرس IP سایت (که رشته ای از اعداد است) مورد استفاده قرار می گیرد.
اطلاعاتی است که برای شخصی کردن پیامها و تعاملات مشتریان استفاده میشود و دائما به روز می شود. در واقع، بهجای استفاده از ویژگیهای آماری مشتریان مانند نام، شهر، جنسیت و … از APIها و سیستمهای اختصاصی خود برای ایجاد محتوای مرتبط و پویا استفاده میکنند و این محتوا میتواند شامل هر چیزی از آبوهوا گرفته تا برنامه زمانبندی فیلمها یا تیتر خبرها باشد.
EBook
نسخههای دیجیتال از کتاب است که در فرمتهایی نظیر pdf منتشر میشود و معمولا بازاریابان این کتاب ها را برای تولید lead استفاده میکنند. محتوای این EBook ها معمولاً طولانیتر از پستهای وبلاگ است و بهصورت جزئیتر به موضوعات میپردازد.
کسبوکارهایی که بهصورت آنلاین تجارت میکنند. رایجترین نوع تجارت آنلاین، خردهفروشان آنلاین هستند که محصولات را بهطور مستقیم به مصرفکنندگان میفروشند.
درآمد مؤثر حاصل از هر هزار نمایش کامل تبلیغ به کاربران را eCPM میگویند. این پارامتر یکی از اصلیترین معیارها برای انتخاب شبکه تبلیغاتی و کسب درآمد از آن است.
چیزی شبیه به نقشه برای تولید محتوا است که به شما در تولید بهترین محتوا، یافتن بهترین موضوعات، یافتن مخاطبان هدف و فرکانس انتشار محتواها کمک میکند. استفاده از این تقویم محتوا باعث نظم بیشتر و برطرف کردن مشکلات محتوایی میشود.
404 Error
پیام خطایی که درصورت وارد کردن آدرس صفحهای که دیگر موجود نیست، نمایش داده میشود.
ارسال خودکار ایمیلها با استفاده از نرمافزارهای مربوط به ایمیل مارکتینگ را اتوماسیون ایمیل مینامند. ایمیلهای خوشآمد گویی، تأیید خرید و … از جمله ایمیلهایی هستند که با استفاده از سیستمهای اتوماسیون ارسال میشوند.
مجموعهای از آدرسهای ایمیل است که برای ارسال کمپینهای هدفمند ایمیلی کاربرد دارد. روشهای مختلفی برای جمعآوری ایمیلهای این لیست وجود دارد. لیست ایمیلها معمولاً بر اساس میزان تعاملات و ویژگیهای فردی مشترکین تقسیمبندی میشود.
استفاده از ایمیل در بازاریابی و با هدف جذب مشتری، افزایش فروش، حفظ ارتباط مشتری با برند و … را ایمیل مارکتینگ میگویند.
معیاری است که میزان تعاملات مشتریان (تعداد لایک، کامنت، اشتراکگذاری و …) با یک بخش از محتوا را توصیف میکند.
محتواهای ارزشمند، باکیفیت، استاندارد و صریحی هستند که حتی پس از گذشت مدت زمان طولانی از انتشار آن نیز مورد توجه قرار میگیرد و همچنان برای خوانندگان ارزشمند هستند. اینگونه پستها به دلیل ایجاد سئو خوب برای بازاریابان از اهمیت ویژهای برخوردار است.
در کالج تپسل بیشتر بخوانید.
درصد وجود تبلیغ بیانگر نسبت تعداد نمایشهای موفق تبلیغ به تعداد کل درخواستهای ارسالی از یک رسانه به شبکه تبلیغاتی است. برای مثال، اگر یک اپلیکیشن در یک ساعت هزار درخواست نمایش تبلیغ به کاربرانش را به شبکه تبلیغاتی ارسال کند اما شبکه تبلیغاتی فقط بتواند ۵۰۰ تبلیغ را برای نمایش به اپلیکیشن بفرستند، درصد وجود تبلیغ ۵۰درصد خواهد بود. در این ویدئو بیشتر با مفهوم Fill Rate آشنا شوید.
تعداد دفعات انجام کاری در واحد زمان را فرکانس میگویند. در بازاریابی دیجیتال اصطلاحاتی مانند فرکانس نمایش تبلیغ و فرکانس ارسال ایمیل بیانگر تعداد نمایش تبلیغات به یک کاربر یا ارسال ایمیل در طول یک مدت مشخص است.
تنظیم یک محدودیت برای فرکانس نمایش تبلیغات به یک کاربر در طول مدت زمان معین است. بهعنوانمثال، تپسل میتواند فرکانس نمایش تبلیغات به کاربر را بهگونهای تنظیم کند که هر کاربر یک تبلیغ را بیش از سه بار مشاهده نکند
هر عنصر موجود در وبسایت که باعث گیج کردن، منحرف کردن و یا استرس برای بازدیدکنندگان شود را Friction میگویند که باعث میشود آنها وبسایت را سریع ترک کنند. استفاده از رنگهای ناسازگار، متنهای طولانی و صفحات فرود با گزینههای زیاد و گیجکننده نمونههایی از friction هستند.
زمانی که کاربران خود را از طریق یک قیف از پیش تعریفشده که شامل چندین CTA است، در طی مراحل مختلف به سمت هدف مورد نظر خود هدایت میکنید، در حال استفاده از قیف بازاریابی هستید. قیف بازاریابی در واقع روشی برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان ثابت در طول دوره سفر مشتری است.
Google Analytics
یکی از ابزارهای کاربردی و رایگان تجزیهوتحلیل وبسایت است که توسط Google ایجاد شده است. ترافیک وبسایت، نرخ همگرایی، معیارهای کاربری، مقایسه دادهها و میزان تأثیر هر کانال بازاریابی بر کسبوکار از جمله اطلاعاتی است که توسط این ابزار اندازهگیری میشود.
سرویس تبلیغات آنلاین شرکت گوگل است. این سیستم به تبلیغدهندگان اجازه میدهد بهمنظور دستیابی به مشتریان، تبلیغات خود را از طریق شبکههای جستجو نمایش دهند. این سیستم مدلهای قیمتگذاری مختلفی را پیشنهاد میدهد که به قیمت پیشنهادی (bid) کسبوکارها برای کلمات کلیدی مورد نظرشان بستگی دارد.
پلتفرمی است که کسبوکارها میتوانند بهمنظور حضور در صفحه نتایج جستجو اطلاعاتی نظیر نام، آدرس وبسایت، آدرس، نقشه، شماره تلفن، ساعات کاری را در آن وارد کنند. به دلیل جستجوی این پلتفرم بر اساس منطقه جغرافیایی، حضور در آن برای کسبوکارهای محلی مفید و ضروری است.
Hashtag
عبارتهایی است که بدون فاصله با نماد # نوشته میشود و برای برچسبگذاری محتوا بهمنظور راحتتر دیده و پیدا شدن توسط کاربران استفاده میشود. هشتگها اغلب در پستهای شبکههای اجتماعی و بلاگها استفاده میشوند.
به قسمت بالای صفحات وبسایت که معمولاً شامل لوگو و منوی وبسایت است گفته میشود.
این واژه مخفف عبارت Hypertext Markup Language است و در واقع، مجموعهای از کدها به زبان برنامهنویسی است که برای چگونگی نمایش یک صفحه وبسایت در مرورگر استفاده میشود و در واقع، ساختار اصلی وبسایت را تشکیل میدهد.
یک کد HTML است که ارتباط بین دو صفحه وبسایت را فراهم میکند و اغلب بهصورت برجسته و با رنگ متفاوت مشخص میشود. این لینکها میتوانند تصویر یا نوشته باشند. از طریق کلیک بر روی این لینکهای برجسته، میتوان مستقیماً به صفحه تعیینشده رفت.
Internet Marketing) IM)
استفاده از اینترنت توسط صاحبان کسبوکار و توسعهدهندگان برای بازاریابی محصولات و خدمات را اینترنت مارکتینگ میگویند که روشهای مختلفی دارد.
تعداد دفعاتی که آگهی تبلیغاتی یک شرکت به مخاطبان نمایش داده میشود را impression میگویند. همچنین، به تعداد دفعاتی که صفحه وبسایت بازدید میشود نیز impression میگویند. بهعنوانمثال، اگر دو بازدیدکننده ۵ صفحه وبسایت را ببینند، تعداد impression، ۱۰ خواهد بود.
یکی از روشهای دیجیتال مارکتینگ است که تبلیغدهندگان، آگهیهای خود را در قالبهای مختلف نظیر بنر تبلیغاتی، ویدئو و … توسط شبکههای تبلیغاتی در اپلیکیشنهایی که ناشرین آنها مایل به انجام این کار هستند، نمایش میدهند.
پیامهای درون برنامهای، پیامهای دیجیتالی هستند که مردم تنها زمانی قادر به دریافت آنها هستند که در حال استفاده از اپلیکیشن باشند.
خرید محصولات یا خدمات از طریق اپلیکیشنهای موجود روی موبایلها و تبلتها را خرید درون اپلیکیشن میگویند. این اصطلاح همچنین به خریدهای ریالی اقلام مختلف درون بازیها مثل خرید سکه، الماس و … هم گفته میشود.
بازاریابی درونگرا یک بازاریابی غیرمستقیم محسوب میشود و تمرکز آن بر افزایش مشتریان از راههایی غیر از تبلیغات تهاجمی است. این نوع از بازاریابی از طریق قیف بازاریابی با مشتریان ارتباط برقرار میکند و بهجای فروش مستقیم، از طریق جلب اعتماد مخاطب در طول یک مسیر، او را به مشتری تبدیل میکند.
ترافیکی است که توسط مردم به ازای دریافت پول، پاداش یا جایزههای بازی برای انجام کاری نظیر تماشای کامل ویدئوی تبلیغاتی، نصب اپلیکیشن، پر کردن نظرسنجی انجام میشود.
تصویری که با هدف انتقال اطلاعات و داده ها طراحی شده است.از اینفوگرافیک برای نمایش ساده و تصویری مفاهیم پیچیده استفاده می شود که در بین بازاریابان دیجیتال از محبوبیت زیادی برخوردار است.
بازاریابی تأثیرگذار نوعی بازاریابی است که از افراد تأثیرگذار بر جامعه بهمنظور رساندن پیامهای تبلیغاتی در قالبی الهامبخش استفاده میکند. این افراد تأثیرگذار با دریافت مقداری پول از تبلیغدهندگان این کار را بهصورت غیرمستقیم و بهگونهای که برای مخاطبان جذاب باشد، انجام میدهند.
یک شماره منحصربهفرد برای هر دستگاه استفادهکننده از اینترنت است. از این آدرس برای تشخیص محل دستگاه و تشخیص آن از سایر دستگاههای در حال استفاده از اینترنت استفاده میشود. شما نیز میتوانید آدرس IP عمومی خود را از طریق جستجو عبارت “What is my IP Address?” در گوگل پیدا کنید.
آگهیهایی هستند که بین دو صفحه محتوایی زمانی که بازدیدکننده وبسایت از یک صفحه به صفحه دیگر وبسایت هدایت میشود، ظاهر میشوند. در اپلیکیشنهای موبایل هم از این مدل تبلیغاتی استفاده میشود ولی باید آن را فقط در جایگاههای مخصوصی قرار داد تا باعث تخریب تجربه کاربری نشود.
اطلاعاتی که بیانکننده محلی است که کاربر را به نصب هدایت کرده است. این اطلاعات برای بازاریابان بسیار مهم است؛ زیرا میتواند جهتدهنده تلاشهای آینده بازاریابی هر کسبوکاری باشد و میزان سرمایهگذاری در هر کمپین را مشخص میکند.
نسبت تعداد کل نصبها به تعداد کل کلیکهای صورتگرفته در انتهای تبلیغات را IR مینامند.
Key Performance Indicator) KPI)
معیارهایی است که برای ارزیابی میزان موفقیت فعالیتها استفاده میکنند. بازاریابان با توجه به این شاخصهای عملکردی، فرایند مارکتینگ خود را دنبال میکنند. میزان ترافیک، نرخ کلیک، نرخ همگرایی و … نمونههایی از KPI های مهم در مارکتینگ هستند.
کلمه یا عبارتی است که نشاندهنده موضوع اصلی یک محتوا است. به کلمه یا عباراتی که برای پیدا کردن چیزی در موتورهای جستجو تایپ میکنید، کلیدواژه میگویند و موتورهای جستجو نتایج را بر اساس آن کلمات نشان میدهند. یکی از اهداف SEO نمایش وبسایت در صفحه نخست و در جایگاه بالاتر بر اساس این کلمات کلیدی است.
درصد تکرار کلمه کلیدی نسبت به کل کلمات یک صفحه از وبسایت را تراکم کلیدواژهها مینامند. علیرغم تصور اولیه، اگر تراکم کلیدواژهها از حد مشخصی بیشتر باشد، در نتایج جستوجو و SEO نتایج عکس دارد و مفید نیست.
Landing Page
صفحهای است که افراد از راههای مختلف به وبسایت وارد میشوند. زمانی که بازدیدکنندگان با استفاده از لینکهای خارجی به وبسایت هدایت میشوند، صفحه فرود را مشاهده میکنند. بنابراین، طراحی صفحه فرود باید به اندازه کافی جذاب باشد که بتواند توجه بازدیدکنندگان را جلب کند.
یک مشتری بالقوه در قیف فروش است که تا حدودی با کسبوکار ارتباط برقرار کرده است مثلاً فرم پر کرده، در خبرنامه عضو شده یا اطلاعات خود را در ازای تخفیف در وبسایت ثبت کرده است و در نهایت ممکن است قصد خرید از طریق ایمیل، تماس تلفنی یا خرید آنلاین داشته باشد. صفحات فرود، فرمها، پیشنهادها و CTAها ابزارهایی برای ایجاد lead هستند.
راههایی برای توسعه و پیشرفت مجموعهای از ارتباطات (ایمیل، شبکههای اجتماعی و …) برای حفظ تعاملات با lead و هدایت او به سمت انتهای قیف بازاریابی است. پرورش lead از طریق ایجاد محتوای مرتبط به lead ها به تکمیل فرآیند خرید کمک میکنند.
لینکی است که آدرس صفحهای از وبسایت در صفحهای از وبسایت دیگر قرار داده میشود. بکلینک یکی از فاکتورهایی است که گوگل برای رتبهبندی به آنها توجه میکند. در کالج تپسل بیشتر بخوانید.
رسانههای مورد استفاده برای افزایش ترافیک وبسایت که میتواند توسط Google Analytics هم تجزیه و تحلیل شود را medium میگویند. برخی از نمونههای رایج آن organic، CPC، social و email هستند.
توضیحات مختصر در مورد یک صفحه از وبسایت در قالب ۱۶۰ کاراکتر است و یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در مخاطب به شمار میرود؛ زیرا این توضیحات چیزی است که در صفحه نتایج موتورهای جستجو نمایش داده میشوند.
قسمت میانی قیف بازاریابی است. در این مرحله، lead پس از روبرو شدن با یک مشکل (مثلاً، نیاز به یک میز جدید)، به دنبال یافتن راهحل برای مشکل، تحقیق درباره آن و مقایسه راهحلها است. کسبوکار شما میتواند یکی از راهحلهای موجود برای مشکل lead باشد.
بهینهسازی موبایلی، طراحی و قالببندی کاربرپسند وبسایتها برای نمایش مناسب در تلفنهای همراه است؛ بهگونهای که خواندن محتوای موجود در وبسایت و بارگذاری صفحات وبسایت در صفحات تلفن همراه دشوار نباشد. درصورتیکه وبسایت شما برای نمایش در موبایل مناسب نباشد، بخش بزرگی از مخاطبان و در نهایت، ترافیک بسیار زیادی را از دست خواهید داد.
یکی از روشهای بازاریابی آنلاین است که بر دستیابی به مخاطبان تلفنهای هوشمند، تبلت یا دستگاههای مشابه دیگر از طریق وبسایت، ایمیل، شبکههای اجتماعی، SMS، MMS و اپلیکیشنهای موبایل تأکید دارد. بازاریابی موبایلی میتواند بر اساس اطلاعات زمانی، مکانی و اطلاعات شخصی مخاطبان بهراحتی بهینهسازی شود.
Name-Address-Phone Number) NAP)
کلمهای است که بهعنوان مخفف استنادات محلی به کار میرود و عامل مهمی برای کمپین جستجوهای محلی است. بهمنظور حضور در لیستهای محلی، این موارد حتماً باید در فهرستهای محلی (local directories) وارد شوند.
تبلیغات همسان نوعی از بازاریابی و تبلیغات آنلاین است که در تلاش است به مخاطب کمتر حس تبلیغاتی القا کند. این نوع تبلیغات بر اساس تجربه مشتری، متناسب با محیط تبلیغ و بدون ایجاد مزاحمت برای مخاطب اجرا میشود. تبلیغات همگن در فرمتهای بسیاری انجام میشوند. گفتگوی گویندگان رادیو حین اجرای برنامه رادیویی در مورد محصولات شرکتی که اسپانسر برنامه است یا نمایش یک مقاله در مورد محصولات در منبع خبری، نمونههایی از این نوع از تبلیغات هستند.
موضوع یا مارکت خاصی که بهعنوان هدف در نظر گرفته میشود.
Non-Incent Traffic
درست برخلاف incent traffic، این نوع از ترافیک بدون هیچگونه پیشنهاد و جایزهای به دست میآید. کاربران به صورت خودجوش و بر اساس علاقهمندی خود تصمیم به ایجاد تعامل با تبلیغات میگیرند.
Offsite SEO
تکنیکهای بهینهسازی موتورهای جستجو که بدون نیاز به ایجاد تغییرات در وبسایت انجام میشود؛ مانند بررسی لینکهای ورودی یا عوامل دیگری نظیر سیگنالهای حاصل از شبکههای اجتماعی. نکته منفی درباره این نوع از بهینهسازی این است که این عوامل معمولاً خارج از کنترل بازاریابان است. به همین دلیل، محتوای تولیدشده باید به حدی مفید و قابلتوجه باشد که مردم را تشویق به اشتراکگذاری آنها با دیگران کند.
تکنیکهای بهینهسازی موتورهای جستجو از طریق ایجاد تغییرات در داخل وبسایت است. از جمله این تکنیکها، اطمینان از برچسبگذاری قسمتهای مختلف وبسایت نظیر محتوا، تگ عنوان، تگ تصاویر و … بر اساس کلیدواژهها است که این کار به رتبهبندی بهتر وبسایت کمک میکند.
زمانی که کاربر در فهرست ایمیلهای شما ثبتنام میکند یا بهمنظور برقراری ارتباط با شما، عضو یک سرویس ارتباطی میشود یا اجازه ارسال نوتیفیکیشن را به اپلیکیشن شما میدهد. Opt-in در واقع نوعی تایید مجوز از سوی کاربر است.
زمانی که کاربران خواهان توقف ارسال پیامهای تبلیغاتی شوند. بهعنوانمثال، زمانی که کاربران از لیست ایمیلهای شما خارج شوند و اصطلاحاً unsubscribe کنند. همچنین، آنها ممکن است ایمیلهای شما را Block یا اسپم کنند. Opt-out نوعی لغو عضویت و عدم علاقه کاربر به ادامه دریافت پیام است.
ترافیکی که بدون نیاز به صرف هزینه و تنها از طریق کلیک بر روی نتایج موتورهای جستجو بهصورت رایگان ایجاد میشود. این نوع ترافیک بهترین نوع ترافیک ایجاد شده است که به آن ترافیک رایگان (Free Traffic) نیز میگویند. ترافیک ارگانیک بهترین معیار برای اندازهگیری SEO است.
Paid Traffic
ایجاد ترافیک از طریق پرداخت پول به موتورهای جستجو مانند Google برای نمایش تبلیغات شما در رابطه با موضوعات و کلیدواژههای مرتبط در جایگاه بالاتر در صفحه نتایج موتورهای جستجو را ترافیک پولی مینامند.
یکی از مهمترین ترفندها در بازاریابی، استفاده از اطلاعات کاربران برای شخصیسازی پیامهای تبلیغاتی و بهخصوص ایمیلهای ارسالی است. این کار باعث جذب بیشتر و تعامل بهتر مخاطب با تبلیغات میشود و بسیاری از شرکتها برای به دست آوردن رضایت مشتریان از این ترفند استفاده میکنند. در کالج تپسل بیشتر بخوانید.
یک مدل تبلیغاتی است که تبلیغدهندگان به ازای انجام کامل یک اقدام مانند خرید محصول یا عضویت در خبرنامه حاضر به پرداخت پول میشوند.
یک مدل تبلیغاتی آنلاین است که تبلیغدهندگان باید به ازای هر کلیک بر روی لینک تبلیغاتی مقداری پول بپردازند. این مدل اغلب در موتورهای جستجو، بازاریابی در شبکههای اجتماعی و بازاریابی درون اپلیکیشن به کار میرود. دو راه برای تبلیغات PPC وجود دارد : Flat rate و Bid-based. در مدل اول، تبلیغدهنده و ناشر بر سر یک قیمت مشخص توافق میکنند، اما در مدل دوم، تبلیغدهنده باید با سایر تبلیغدهندگان در قالب مزایده رقابت کند.
آگهی، بنر، فرم و یا صفحه وبسایت است که بهصورت خودکار در مرورگر باز میشود. این صفحات معمولاً باعث ناراحتی و مزاحمت کاربر میشوند.
کارهایی مانند بهینهسازی زمان ارسال، انجام آزمون A/B و ارسال کمپین بهینهتر به سایر مخاطبان، امکان استفاده از اطلاعات کاربری موجود برای ایجاد شخصیسازی بهتر و کمپینهای موفق در آینده را میدهد. اینگونه آنالیزها باعث افزایش تجربه و عملکرد بهتر در آینده میشود.
یک پیام مختصر و قابلتوجه است که مستقیماً بر روی صفحه نمایشگر دستگاه مورد استفاده نظیر موبایل، تبلت، کامپیوتر و … ارسال میشود، حتی اگر کاربران در حال استفاده از دستگاه نباشند و اپلیکیشن و وبسایت در صفحه نمایشگر باز نباشد. در کالج تپسل بیشتر بخوانید .
یک اصطلاح کلی برای رتبهبندی وبسایت در موتورهای جستجو است. رتبهبندی یک وبسایت بسته به محتوا، شرایط و درخواستهای جستجو ممکن است افزایش یا کاهش یابد. رتبهبندی یک وبسایت به ازای هر کلیدواژهای متفاوت است.
روشی برای هدایت کاربران (و موتورهای جستجو) از یک صفحه به صفحه دیگر سایت است. این روش برای انتقال دائمی ترافیک یک آدرس به آدرس دیگر انجام میشود.
روشی برای هدایت کاربران از یک صفحه به صفحه دیگر سایت که فقط برای انتقال موقت ترافیک به آدرس جدید استفاده میشود.
وبسایتی است که محتوای خود را با توجه به اندازه صفحه نمایشگر یا نوع دستگاه بهصورت صحیح و با کیفیت مناسب نمایش میدهد. در صورت طراحی یک وبسایت کاربرپسند و مناسب برای هر دستگاهی نیازی به راهاندازی دو یا چند وبسایت جداگانه نیست.
پیامهای یادآوری است که از طریق یک رویکرد متفاوت یا استفاده از یک کانال تبلیغاتی متفاوت انجام میشود. زمانی که کاربر با تبلیغات درگیر نشود یا اقدام خاصی در برابر آن انجام ندهد، از این شیوه استفاده میکنیم. بهعنوانمثال، میتوانید کاربرانی که ایمیل ارسالی از طرف شما را باز نکردهاند، از طریق پیامهای نوتیفیکیشن، مجدداً تارگت کنید.
معیاری است که برای ارزیابی میزان کارآمدی و سودآوری کسبوکار استفاده میشود. درصد سود نسبت به سرمایهگذاری اولیه را ROI میگویند. بهعنوانمثال، اگر شما ۱۰۰ هزار تومان سرمایهگذاری کرده باشید و درآمد حاصل از این سرمایهگذاری ۱۴۰ هزار تومان شود، نرخ بازگشت سرمایه شما ۴۰% خواهد بود.
فناوری است که به کاربران اجازه میدهد به یک فرمت استاندارد و خوانا از محتوای بهروز شده از وبسایت دسترسی داشته باشند. یک RSS Feed جایی است که کاربرها میتوانند تمام آپدیتها را بهطور همزمان و با فرمتی ساده دنبال کنند.
انتشار مجدد یک پست در توئیتر توسط سایر کاربران را ریتوئیت کردن میگویند که بهجز وجود نماد ریتوئیت، کاملاً مشابه توییتهای معمولی است.
هر نرمافزاری که میزبان (hosting) یک شرکت دیگر باشد و اطلاعات شرکت مشتری را ذخیره کند مانند HubSpot، Salesforce و برنامههای مدیریت پروژه.
برنامهای است که فهرستی از اطلاعات و وبسایتها را بر اساس کلیدواژههایی که کاربر جستجو میکند به نمایش میگذارد. Google و Yahoo از جمله محبوبترین موتورهای جستجو هستند.
یکی از روشهای بازاریابی اینترنتی بازاریابی موتورجستجو است که میتوان با پرداخت هزینه، باعث بیشتر دیده شدن وبسایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) شد.
به مجموعه اقداماتی که برای بهینهسازی عملکرد و موقعیت صفحات وبسایت در رتبهبندی موتورهای جستجو انجام میشود، سئو میگویند. هرچه صفحه وبسایت در رتبه بالاتری قرار گیرد، منجر به ترافیک بیشتری خواهد شد؛ به همین دلیل بهبود SEO برای هر کسبوکار دارای وبسایت مهم است.
لیستی از نتایج ارائهشده توسط یک موتور جستجو مانند گوگل است. این صفحه، جایگاه وبسایت و رتبهبندی آن را مشخص میکند.
یک توافق بین تیمهای فروش و بازاریابی است که انتظارات بازاریابان برای فروش بر اساس کمیت و کیفیت leadها و انتظارات تیم فروش برای بازاریابی بر اساس میزان پیگیری هر lead را تعریف میکند. ایجاد SLA به جهتدهی و هماهنگسازی تیمهای فروش و بازاریابی کمک میکند.
شرکتهایی که دارای ۱۰ الی ۵۰۰ کارمند دارند
استفاده از شبکههای اجتماعی نظیر Facebook و Twitter برای بازاریابی محصولات یا خدمات به مخاطبان هدف را بازاریابی در شبکههای اجتماعی مینامند.
استراتژی تقسیمبندی برای تقسیم کاربران به گروههای مختلف بهمنظور ارائه مرتبطترین محتوا به هر بخش است. این کار بر اساس دادههای موجود درباره کاربران انجام میشود و نتیجه قابلتوجهی بر نرخ همگرایی کمپینهای مختلف میگذارد.
وبسایت یا اپلیکیشنهایی که برای اهداف اجتماعی مورد استفاده مردم قرار میگیرد و میتوان گفت، دسترسی به آنها برای همه مردم بهراحتی امکانپذیر است؛ مانند Facebook، Twitter، LinkedIn و… . رسانههای اجتماعی نقش اصلی را در بازاریابی عملکردی، inbound marketing ایفا میکند.
استفاده از سیستمعاملهای مبتنی بر وب یا موبایل برای ایجاد ارتباط با مردم در شبکههای آنلاین که مردم در آنجا به فعالیت و اشتراکگذاری مطالب میپردازند. محبوبترین این شبکههای اجتماعی، Facebook، Linkedin، Twitter و Instagram هستند.
زمانی که یک کاربر وبسایت شما را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارد. بهعنوانمثال، توئیت کردن در مورد آن یا گذاشتن پست آن در Google+.
معیاری از تأثیر SEO خارج از وبسایت است که میزان محبوبیت یک صفحه از وبسایت را بر اساس تعداد دفعاتی که به اشتراک گذاشته شده یا در شبکه اجتماعی مطرح شده، بیان میکند.
اصطلاح گستردهای است که بسیاری از فعالیتهای نامطلوب در دیجیتال مارکتینگ را شامل میشود. بهعنوانمثال، تمام اقدامات نادرستی که برای آسیب به رتبهبندی رقیب انجام میشود یا ارسال ایمیل با لینکهای بیکیفیت جزو spamها محسوب میشود.
مشترکین اشخاصی هستند که به شرکتها اجازه ارسال پیام از طریق ایمیل یا روشهای دیگر را میدهند. این افراد به صورت دلخواه در فرمهای خبرنامه ثبتنام میکنند تا از جدیدترین اخبار مربوطه مطلع شوند.
انتخاب مخاطبین و مشتریان بالقوهای که مایل به دریافت اطلاعات در مورد یک کسبوکار خاص هستند را هدفمندسازی میگویند.
گروهی از مردم که به محصولات یا خدمات شما علاقهمند هستند. کسبوکارها بهمنظور دست یافتن به موفقیت، باید تبلیغات خود را از طریقی در معرض دید مخاطبان خود قرار دهند.
اغلب با نام TOFU شناخته میشود و به مراحل اولیه قیف بازاریابی اشاره دارد. lead در این مرحله با یک مشکل مواجه و به دنبال راهحل آن هستند.
ارتباطات خودکاری است که در پاسخ به یک رویداد کاربری داده میشود. بهعنوانمثال، ایمیلهای تأییدیه ثبتنام یا تأییدیه پس از خرید کالا که به صورت خودکار برای کاربر ارسال میشود یکی از اینگونه پیامها است. همچنین، ممکن است کمپینهایی برای تشویق به اقدام کاری ایجاد شود، سپس، در صورت انجام یا عدم انجام آن اقدام نیز کمپینهایی به صورت خودکار ارسال شود.
زمانی که کاربران از طریق نوشتن نظرات، اشتراکگذاری یک عکس یا یک تجربه، بارگذاری یک ویدئو و … به تولید محتوا در وبسایت میپردازند. YouTube یکی از بهترین نمونههای یک وبسایت UGC است.
یکی از معیارهای مرتبط با آنالیتیکس وبسایت است که بیانکننده تعداد افرادی است که از وبسایت بازدید میکنند. هر فردی یک درس IP دارد که میتوان unique visitor را از طریق آن دنبال کرد. بهعنوانمثال، اگر فردی چند بار از یک وبسایت بازدید کند، تنها یک بار بهعنوان کاربر منحصربهفرد شمرده میشود.
یک مجموعه دیجیتالی از دادههای رفتاری و جمعیتشناسی (demographic) افراد است که در فهمیدن علایق و درگیر کردن مخاطبان به بازاریابان کمک میکند. پروفایل کاربران میتواند شامل اطلاعات کاربردی دیگری نظیر فعالیتهای درون وبسایت یا اپلیکیشن کاربر، تاریخچه خرید و موارد دیگر نیز باشد.
آدرس یک وبسایت در مرورگر است.
رابط کاربری محلی است که کاربر با استفاده از دستگاههای دیجیتال با چیزی ارتباط برقرار میکند. رابط کاربری باید برای همه افراد ساده و قابل درک باشد. این رابط کاربری میتواند شامل نوار ابزار، منو، دکمه، آیکونهای مناسب و … باشد که یک تجربه کاربرپسند را به وجود میآورد.
به نحوه ارتباط کاربر با یک وبسایت یا اپلیکیشن اشاره دارد. ایجاد یک تجربه کاربری خوب برای هر کسبوکار موفقی ضروری است؛ زیرا UX مناسب، کاربران را به استفاده و تعامل مجدد با کسبوکار تشویق میکند. برای ارائه یک UX عالی باید همانند مشتری فکر کنید و همهچیز را از دیدگاه او ببینید. UX باید در تمامی مراحل سفر مشتری از آگاهی تا تعامل، خرید، استفاده و حتی وفاداری مشتری رعایت شود.
به محتوایی که به علت جذابیت برای مخاطبان، از طریق به اشتراکگذاری در سراسر شبکه مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است محتوای ویروسی گفته میشود.
استفاده از محتوای ویدئویی برای بازاریابی محصولات/خدمات را ویدئو مارکتینگ میگویند.
سرویسی است که میزبانی وبسایت را بهمنظور دسترسی تمامی کاربران در سراسر جهان، بر عهده دارد.
یک سمینار آنلاین است که بهمنظور آموزش و اطلاعرسانی در وبسایتها برگزار میشود و به مخاطبانی ارائه میشود که برای دیدن وبینار ثبتنام کردهاند.
نوعی ارتباط با مشتری است که امکان دستیابی به افراد از طریق مرورگر اینترنتی را فراهم میکند، چه در دسکتاپ و چه در تلفن همراه.
به صاحب یک وبسایت میگویند.
یک وبسایت مجموعهای از صفحات وب مرتبط به یکدیگر است که اطلاعاتی را ایجاد و ذخیرهسازی میکند. وبسایتها معمولاً دارای یک صفحه اصلی هستند و توسط یک فرد، گروه یا سازمان اداره میشوند. امروزه هر کسبوکار موفقی باید یک وبسایت پویا برای جذب بازدیدکنندگان، تولید lead و در نهایت تبدیل آنها به مشتری داشته باشد.
یکی از محبوبترین سیستمهای مدیریت محتوا است که بسیاری از وبسایتها از آن برای انتشار و مدیریت محتوای خود استفاده میکنند.
یکی از مدلهای بازاریابی ویروسی است که در آن، مخاطبان یک محصول/خدمات آن را به دیگران معرفی میکنند. بازاریابی با استفاده از شیوه WOM در ظاهر رایگان است، اما نیازمند صرف زمان بسیار زیاد و خلق ارزش واقعی برای کاربران است. در کالج تپسل بیشتر بخوانید https://college.tapsell.ir/dictionary/